FIETSTOCHT VAN GOIRLE NAAR ASCHAU IN HET ZILLERTAL - OOSTENRIJK:

Op 18 mei 2013 vertrekken wij Huub en Huub op de fiets vanuit Goirle naar het Zillertal in Oostenrijk. De nodige voorbereiding voor de route en overnachtingsplaatsen is inmiddels klaar. De totale afstand van deze tocht is ongeveer 1100 km. Wij willen deze tocht in 8 dagen volbrengen wat neerkomt op een afstand van ongeveer 140 km per dag. De eerste etappe is van Goirle naar Jülich in Duitsland (145 km).

Wij zijn alle twee lid van de Wielervereniging "WV Tourmalet - Baarle Nassau" http://www.wvtourmalet.nl/

Onze vrouwen Tonny, José en vriendin José gaan als begeleiders mee en zullen met de auto ongeveer dezelfde route rijden en natuurlijk kwartier maken in de plaatsen waar we gaan overnachten. Dus aan verzorging is geen gebrek!!!

Huub en Huub

DE LAATSTE VOORBEREIDINGEN ZIJN KLAAR!!

Vrijdag 17 mei:

Nou wij zijn er klaar voor, ons wacht echter nog 1 zware taak voor vandaag, wij gaan nog met een karrenvracht Boeren Varkensworst naar de Clarissen om te vragen (zeg gerust smeken) voor droog en een beetje zonnig weer.

Want van het weer dat we vandaag hebben worden wij niet echt vrolijk.

Ondanks alles gaan we morgen gewoon van start en gaan er een mooie tocht van maken met als beloning een weekje in de Zillertaler Alpen genieten voor we weer richting Nederland komen.

Sportieve groet en hopelijk dat we morgen kunnen melden dat we genoten hebben van de eerste rit!

Huub en Huub,

Jose, Tonny en Jose

Proost en helemaal verdiend.

DE EERSTE ETAPPE ZIT EROP EN DE PINT SMAAKT HEERLIJK!!!

18 mei Route Goirle - Julich 145km.

Vanmorgen om 09.00 uur zijn wij dan vertrokken voor de rit naar Oostenrijk. Het weer bij vertrek zat ons mee maar in de buurt van Veldhoven begon het te motregenen. In Valkenswaard, ja hoor, de eerste lekke band. Tegenvaller maar wat wil je met dit weer. Nieuwe band en weer verder. Het weer werd gaande weg gelukkig beter. Onze verzorgers stonden na 85 km in Horn (bij Roermond) ons al op te wachten voor de lunch. Na een stevige lunch vertrekken wij voor de volgende 60 km naar Julich in Duitsland. Onderweg veel jonge konijntjes die als schichtige haasjes voor ons fietswiel wegschoten. Ook twee volwassen Hazen die in het veld aan het "knokken" waren. De route verder gevolgd lans de rivier de Roer, een heel stuk over onverharde weg maar goed te doen. Hoewel sommige stukken op "Parijs - Roubaix" leken. Gelukkig verder geen stukken gereden en veilig in Julich aangekomen, waar een pot bier zeer welkom is!!

De vrouwen zijn vanochtend rond de klok van 9.30uur vertrokken en hebben de koffie/theestop in Valkenswaard genomen. Verder op weg naar Horn waar we de heren opwachten om samen te lunchen, wij hebben in Horn wat rondgelopen en een oude ruine bewandeld waarna de Huubkes in beeld kwamen. Samen genoten van de lunch en de mannen verder op hun stalen ros en wij in de "verzorgerswagen" richting Julich. Rond de klok van 16.30uur komen de mannen weer in beeld die tevreden bij ons op het terras "ploffen" na een geslaagde eerste fietsdag!!

Langs de Rijn

TWEEDE ETAPPE MET WAT HINDERNISSEN!

19 mei Julich - Koblenz 144km.

Om 09.00 uur vertrekken wij met prachtig weer voor de tweede etappe van Julich naar Koblenz (150 km).

Wij moeten vandaag nog een stuk fietsen langs de rivier de Roer, echter dit stuk is slechter en natter dan gisteren, grote stukken onverhard en veel steenslag, dus weer een lekke band gereden. Nadat wij de route langs de Roer hadden verlaten kwamen wij in een heel ander landschap terecht, glooiend en redelijk goede weg tussen de landbouwgronden door. Uiteindelijk kwamen we uit bij Remagen aan de Rijn en hadden toen ongeveer 95 km gereden. De lunch afspraak met onze verzorgers hadden we gepland in Bad Breisig aan de Rijn, dit is vanaf Remagen nog 15 km. De route gaat vervolgens langs de Rijn, echter dit is op eerste Pinksterdag een minder goed idee geweest. Heel erg druk met dagjes mensen (wandelaars en fietsers) en stukken fietspad afgesloten vanwege Pinksterfeesten. Het was dus voor ons laveren tussen de mensen door en Duitsers gaan niet zo snel opzij als wij Nederlanders voor fietsers. Enfin na 110 km kwamen wij aan in Bad Breisig waar de dames gezellig op het terras zitten aan de Rijn. Na een heerlijke lunch vertrekken wij voor de laatste 35 km naar Koblenz, de route ging weer verder langs de Rijn met de nodige hindernissen van stukken slecht wegdek, veel Duitsers en Pinksterfeesten!!! Om 16.45 uur kwamen wij bij het hotel Merkelbach in Koblenz aan. De fietsen mochten bij de eigenaar in zijn garage overnachten en wij in een oud maar net hotel aan de Rijn. Lekker genoten van een gezellige avond met een heerlijke maaltijd en de nodige drankjes. Dan gaan we naar bed en buiten horen we de regen met bakken uit de lucht vallen! Maar ja, morgen zien we wel verder.

Aankomst in Worms

DERDE ETAPPE KOBLENZ – WORMS

20 mei Dagafstand 147km.

Na een goede nachtrust gaan we ons te goed doen aan een uitgebreid Duits ontbijt. Voor vertrek checken wij de fietsen, de route en onze lunchafspraak met de vrouwen, dat gaat weer helemaal goed komen vandaag. Dan kunnen we op weg naar Worms wat zo’n 147km verderop ligt. Bij vertrek is het wel wat fris maar de zon laat zich zien dus hopen we maar dat het beter zal worden tijdens de uren op de fiets. Zoals elke dag zijn onze vrouwen op de afgesproken plaats om samen met ons de lunch te gebruiken. De temperatuur had wat beter mogen zijn maar we kunnen niet alles hebben, het fietsen gaat goed dus wij willen graag genieten van het peddelen door Duitsland, helaas worden we vanmiddag weer verrast door regen en overstromingen van de rivier die de fietspaden totaal overspoelt hebben. Wij rijden tot boven onze schoenen door het water dus oppassen geblazen voor onzichtbare gaten in de fietspad. Bij aankomst in Worms zijn de vrouwen al in het hotel en wachten ons op, eerst een warme douche en dan snel de fietsen afspuiten want die zitten vol vette modder. Vanavond in het hotel de maaltijd gebruikt, viel wat tegen maar de magen zijn gevuld.

De heerlijkste lunchstop!

VIERDE ETAPPE VAN WORMS NAAR PFORZHEIM

21 mei De route is vandaag 135km.

Vandaag vroeg opgestaan om vervolgens na een goed ontbijt te beginnen aan de vierde etappe van Worms naar Pforzheim.

Het weer is vandaag redelijk goed met in het begin wat lichte buien. Gaandeweg haalde wij fietsers in die kwamen uit... jawel Goirle! Deze man (lid van de wielervereniging de Hellen, de naam even kwijt) en vrouw reden dezelfde route als wij, hier hebben wij ongeveer een kwartiertje mee opgereden met natuurlijk de nodige nieuwsgierigheid (ge bent unnu Goolse of nie, toch!) Vervolgens gingen wij op ons eigen tempo door om volgens plan in het mooie plaatsje Speyer aan te komen waar wij een heerlijk en welkom bakje koffie hebben gedronken. Weer op de fiets gestapt om via een hele mooie route door prachtige bossen in het plaatsje Forst aan te komen waar onze verzorgers ons al stonden te verwelkomen. In dit plaatsje was om deze tijd (13.00 uur) alleen nog een Italiaans restaurant open tot 14.00 uur. Hier binnengestapt voor een lunch. De zaak zat behoorlijk vol met gasten en wij werden natuurlijk vreemd aangekeken met onze fietskleding aan en 3 vrouwen! Maar het eigenaartje (klein Italiaantje) was zeeeer vriendelijk en heeft ons de nodige koolhydraten voorgezet zodat we de rit weer verder konden fietsen naar Pforzheim. Het laatste stuk van ongeveer 40 km was nog behoorlijk pittig met de nodige beklimmingen. Om ongeveer 17.00 uur kwamen wij aan bij het hotel in Pforzheim. Hier zijn wij gaan dineren bij de plaatselijke tennisclub, van buiten zag het er niet uit maar vanbinnen was het gezellig!

Sportieve groet, H en H

Hallo, hier de "verzorgclub" over de gezellige avond op de Tennisclub in Pforzheim. Het zag er inderdaad niet uit (de achterkant van het clubgebouw) maar binnen was het leuk en vriendelijke mensen. De kok was een vrouw en haar man had de zorg over de kruidentuin waar hij met zijn schaartje rondliep om de nodige kruidjes te knippen. Het was een gezellige boel, de kok kwam uit de keuken kijken wie er toch zo heerlijk zaten te lachen en haar man was ook wel blij met ons. Maar het meest blij waren wij, heerlijk eten, een borreltje op de koop toe en lachbuien zodat we met spierpijn, maar dan in de kaken, weer naar het Hotel zijn gelopen. Wij gaan nu genieten van een welverdiende nachtrust en als alles mee zit komt er morgen weer een sportief verslag.

Vrolijke groet, J en J en T

Fietskleding aan de droog"luchter"

VANDAAG WOENSDAG 22 MEI REGEN, REGEN, REGEN ........

22 mei

Weer vroeg opgestaan voor de rit naar Sigmaringen, maar we kijken naar buiten en de regen komt met bakken uit de hemel gevallen. Via Internet gekeken wat de weersvooruitzichten zijn maar dat voorspeld de hele dag niets dan regen. Overleg wat te doen want de vooruitzichten zijn bar en boos! Met z'n allen besluiten we om met de auto verder te gaan naar Hohenems in Oostenrijk waar wij de fietsroute voor morgen weer kunnen oppakken. In Hohenems een hotel gezocht en gevonden bij Cafe Lorenz met eigen bakkerij. De kamers zijn helemaal nieuw en luxe, vooral die van Jose. Deze eenpersoonskamer heeft een wel zeer luxe badkamer met een douchecel waar niet alleen Jose in kan maar ook onze twee racefietsen die zij daar tot in de puntjes heeft schoongewassen. Je bent tenslotte mecanicien of niet!

Tijdens een praatje met de hoteleigenaar over het traject dat wij willen fietsen kwam ook de Arlbergpas ter sprake. Wat blijkt, hier is vandaag sneeuw gevallen en de vooruitzichten zijn nog meer sneeuw op een hoogte van 600 meter!!!!!!!!!!!!!!!

Dus wat nu, besloten wordt om het logeeradres in Aschau - Zillertal te bellen of wij hier een paar dagen eerder kunnen komen. Hier moeten we vanavond even voor terugbellen, maar helaas wij kunnen niet eerder in het huis. Jammer, jammer, jammer maar het weer kunnen we nog steeds niet zelf maken.

Hopelijk wordt het weer in het Zillertal snel beter zodat wij, Huub en Huub, toch nog enkele mooie tochten kunnen fietsen en met de dames van de begeleiding lekker nog een week kunnen wandelen en relaxen in het Zillertal.

Altstadt Bregenz

WEERSVOORSPELLING: SNEEUW EN MIN 3 GRADEN!!!

23 mei

Vanmorgen de TV aan gezet en het "weerstation" gezocht, het was hetzelfde als tijdens de wintervakantie, beelden van besneeuwde bergen en almen. De temperatuur tussen de -3 en 7 graden. Hier nog een nachtje bijgeboekt dus hebben wij vandaag een "vrije dag". Nou wij op weg naar Bregenz met de trein waar we aan een stadswandeling beginnen door de Alt Stadt. Rond de klok van 11 is het dan koffiestop waarna we weer verder gaan langs de kade van de Bodensee. Dan is het weer tijd voor de lunch, waarna we nog even door de shopstraten lopen waar we natuurlijk moe van worden (slenteren) en dan op een terrasje belanden, want ondertussen is het lekker weer geworden hier. Het was alles bij elkaar een goede invulling van onze dag maar een stad is toch wel vermoeiend, de heren vinden dit erger dan een fietstocht. Vanavond gaan we uit eten en dan is het morgen weer een reisdag, we nemen dan de tunnel want de Arlbergpas gaat niet lukken, want natuurlijk hebben wij geen sneeuwkettingen bij en de winterbanden liggen al in de opslag. We willen dan een hotel zoeken in de omgeving van Innsbruck in de hoop dat Huub en Huub overmorgen weer op de fiets kunnen om tot in het Zillertal te fietsen.

We kijken maar van dag tot dag wat het weer ons brengt en passen ons programma daar dan maar op aan, het is niet anders.

Wat foto's van Bregenz, de Altstatt met mooie huizen, moderne spiegelgevel en de vrolijke "dames" van het Theater Cafe, ons lunchadres.

Sneeuw al ver voor de Arlbergtunnel

VANDAAG OVER DE ARLBERGPAS?

24 mei

Vandaag zijn wij per auto vertrokken vanuit Hohenems naar Telfs in Tirol. Onderweg lichte sneeuwval!!! Net voor wij de Arlbergtunnel inrijden nog een filmpje gemaakt van de sneeuwval die ondertussen tot ongeveer 600 meter was gezakt. Op de Arlbergpas lag inmiddels ook een laag sneeuw, dit was de pas die Huub en Huub bij normaal weer zouden bedwingen, maar helaas. In Telfs aangekomen was het weer iets vriendelijker met af en toe een waterig zonnetje. Hopelijk is het morgen wat beter zodat de heren met de fiets de laatste etappe naar Aschau in het Zillertal kunnen rijden. In Telfs logeren wij momenteel in Hotel Tirolerhof waar wij ons nu gaan verheugen op het diner met de nodige drankjes.

Ondanks het weer, toch het Zillertal gehaald!!

LAATSTE ETAPPE NAAR HET ZILLERTAL TOCH OP DE FIETS!!

25 mei Telfs - Asschau 100km.

Vandaag toch nog de laatste etappe naar het Zillertal kunnen fietsen. De weersvoorspelling is zwaar bewolkt en koud maar wij wagen het erop. Om 10.00 uur vertrekken wij uit Telfs voor een rit van ongeveer 100 km. We volgen rivier de Inn richting Innsbruck, na ongeveer 24 km LEK!!! Band vervangen en verder gefietst, met een gure koude wind pal op kop komen we aan in Innsbruck. Hier hadden wij het drukker verwacht maar de route langs de Inn is vrij rustig. Dan komen we na 65 km aan in de plaats Schwaz waar wij met de dames hadden afgesproken voor een lunch. In Schwaz was er het Silbersommerfest aan de gang met een markt, muziek, dans en theater en mensen verkleed in historische klederdracht. Terwijl wij bij een plaatselijke slager met eetgelegenheid zaten te lunchen schrokken we op van een paar heel harde knallen. Eerst dachten we aan onze banden van de fiets maar de knallen hoorde bij het feest. Na onze magen weer gevuld te hebben en een aantal harde knallen later vertrekken wij voor de laatste kilometers naar Aschau in het Zillertal. Bij het indraaien van het Zillertal kregen wij gelukkig de wind in het voordeel en na anderhalf uur komen wij (zonder regen/sneeuw) aan bij appartement Baderhof in Aschau waar de dames ons verwelkomen. Zij hadden voor ons een spandoek aan het balkon gehangen en wij kregen van de "Rondemiss" een dikke kus. Al bij al was het een fietstocht die voor een groot deel van het weer afhankelijk was, het was helemaal geen Lente maar hebben gelukkig toch nog een aantal etappes kunnen rijden en daardoor zijn wij weer een ervaring rijker.

Wat beelden van de fietsweek, helaas niet alle etappes kunnen rijden maar we hebben toch genoten van deze week.

Door te klikken op een foto komen ze groot in beeld.

Het boerenhof met de hele 1ste etage als ons onderkomen

De tweede week van deze trip brengen wij door in het Zillertal.

De eerste dagen van de week valt het weer nog mee maar helaas is dat van korte duur.

Toch hebben we nog een aantal leuke dagen gehad, waarvan onderstaand een klein verslagje.

Zaterdag:

Na de "Huldiging" van Huub en Huub de bagage naar binnen, de fietsen "op stal" (dus in de stal) een beetje uitpakken en de kast inruimen.

De heren gaan badderen en de dames zorgen voor een bakske thee, in de avond naar een restaurant om ons heerlijk te laten verwennen. Lekker op tijd naar bed, wel verdiend na een drukke sportieve week voor de heren en de dames van de verzorging.

De huisberg van Aschau

Zondag:

26 mei

Vandaag lekker zonnig weer met redelijke temperatuur.

Na een goede nachtrust en een relaxt ontbijt zijn we naar de supermarkt gegaan om wat noodzakelijke boodschappen in te slaan zodat we de week in goede gezondheid kunnen door brengen.

Na de koffie gaan we op pad voor een korte wandeling in de omgeving, deze wandeling sluiten we af op een terrasje met iets lekkers te drinken en natuurlijk een flink stuk Torte want het is zondag EN vakantie.

Ook vandaag sluiten we af met een lekkere maaltijd ergens in een restaurant in het dorp. De avonduren worden thuis ingevuld met wat te drinken, kletsen en op internet kijken wat we morgen zullen gaan doen.

Wolfsklamm Stans Oostenrijk
Wolfsklamm, een erg mooie tocht.

Maandag:

27 mei

Ook vandaag een zonnetje en lekkere temperaturen.

Vandaag rijden we naar Stans om de Wolfsklamm te bekijken, lopen en klimmen en natuurlijk een leuke dag samen door te brengen in een hele mooie omgeving. Het is een fijne tocht en verfrissend door het water dat omlaag raast door de smalle klam, het blijft mooi als je door een stuk loopt en klautert dat door de natuur is ontstaan. Het hoogteverschil is 335mtr. normaal leg je dit af in ongeveer anderhalf uur, maar onderweg is het meerdere malen stoppen om foto's en film te maken natuurlijk. Maar uiteindelijk zijn we dan toch bij klooster St. Georgenberg waar we ons heerlijk laten verwennen met een overheerlijke Kaiser Smarrn, waarna we aan de terugtocht kunnen beginnen. Moe maar voldaan komen we weer onder in de bewoonde wereld aan, we lassen nog een pauze in op een terrasje om daarna richting "thuis" te rijden.

Allemaal heerlijk fris gewassen en gestreken gaan we op pad voor een goede maaltijd en wat te drinken dan deze dag is ook weer voorbij.

Schlegeis, Zemmgrund, Zillertal, Oostenrijk
Schlegeis Stausee, in de mooie Zemmgrund

Dinsdag:

28 mei

Nog steeds lekker zonnig voorjaarsweer.

Vandaag door de Zemmgrund gereden naar de Schlegeis Stausee waar we een wandeling rond de Stausee maken. Er staat maar weinig water in dat dan wel weer zorgt voor bijzondere plaatjes. Ondertussen veranderd het weer een beetje, meer wind en mindere temparatuur. Maar we genieten van de mooie natuur, alpenbloemen en de bergen rondom ons en natuurlijk de heerlijke wandeling. Helaas betrekt de lucht en er dreigt regen dus wij op pad richting een hut die we in de ochtend zijn gepasseerd waar ze heerlijk zelf gerookt spek verkopen, nou dat hebben we gehaald voor de regen, dus wij heerlijk binnen in de hut en buiten een regenbui, het leven is hier goed en heerlijk.

Na de maaltijd en de regenbui gaan we weer op pad richting parkeerplaats. Over de Schlegeis Alpenstrasse rijden we weer richting Zillertal waar we nog even een stop maken in Mayerhofen om een terrasje te pikken want hier is het nog zonnig.

Ook vandaag weer genoten van een heerlijke dag.

Zillertal Oostenrijk
Een lekker ritje door het Zillertal

Woensdag:

29 mei

Vandaag bewolkt en weinig zon.

Na het ontbijt alles rustig aan gedaan en thuis koffie gedronken ondertussen zijn Huub en Huub een rondje gaan fietsen in het Zillertal. Na de lunch zijn we wat gaan shoppen waar we zijn getrakteerd op regen. Daarna weer terug naar huis waar we wat hebben zitten lezen op het balkon. Het was een echte rustige vakantiedag die we afsluiten met een diner in een hotel/restaurant met een Italiaans getinte keuken. Er was wat muziek aanwezig, eigenlijk voor de gasten van het hotel maar het was wel leuk. Zeker toen er een aantal vrouwen uit het publiek mee moesten komen dansen, wat denk je komen ze naar onze tafel en nemen Jose mee, hilariteit bij ons en jalouzie bij de hotelgasten dat er zo maar een vrouw die toevallig aanwezig is uitgekozen is. Nou drie andere kwamen wel uit hun reisgezelschap dus ze moeten niet zeuren, maar Jose was wel de beste ze steeg met verve boven de andere uit! Het was alles bij elkaar toch een dolle boel geworden vanavond.

Strasser hausl, Hippach, Zillertal, Oostenrijk, Stille nacht
Das Strasser Hausl, 300 jaar oud!

Donderdag:

30 mei

Vandaag hetzelfde weer als waar gisteren de dag mee hebben afgesloten, triest en regen.

Na het ontbijt zijn we maar alvast wat gaan pakken want morgen moeten we richting Nederland. Koffie gedronken thuis en wat aan gelummeld en met de laptop of tablet zitten spelen. Na de lunch zijn we dan toch op pad gegaan naar "Das Strasser Hausl" in Hippach, het is een klein museum van de familie Strasser die het liedje Stille nacht, Heilige nacht gezongen door de kinderen Strasser in 1832 wereldberoemd hebben gemaakt. De kinderen zijn er niet alleen Oostenrijk en Duitsland mee door getrokken ze zijn zelfs op uitnodiging naar Amerika gegaan om het lied ten gehore te brengen. Het huisje is al meer dan 300 jaar oud en ziet er nog steeds goed uit, alle deuren wel erg laag en alles wat klein maar nog steeds mooi en authentiek. Daarna zijn we doorgereden naar Finkenberg voor een bezoek aan Stefan en Eva Eberl van hotel Finkenbergerhof. Het was een leuk weerzien en we zijn verwend door Stefan met een heerlijk diner, daarna nog even met ze zitten kletsen en toen was deze leuke avond ook weer voorbij. Het was wel een vrolijke afsluiting van deze vakantie.

Morgen een goede 900km in de auto en dan zijn we weer thuis.

Zillertal, Oostenrijk, Penken, Ziller
Wij verlaten het mooie Zillertal.

Vrijdag:

31 mei

Nog steeds wat grauwig weer vandaag.

Na het ontbijt, de laatste dingen nog pakken en een controle ronde door de vakantiewoning kunnen we dan aan de thuisreis beginnen.

Alles is goed gegaan natuurlijk, alleen zijn we gewoon allemaal gaar als we na al die kilometers en wat pauzes voor eten en drinken eindelijk weer thuis aankomen. Nou dan heb je meteen een hoop te wassen de fiets poetsen en zo maar dat is voor morgen, eerst een goede nachtrust in ons eigen bed.

Het was een leuke vakantie met in de eerste week weer van Zonnig tot 20cm Sneeuw en de tweede week van Zon tot Regen, je kunt veel regelen maar helaas het weer moet je nemen zoals het komt. Maar ondanks het mindere weer hebben we echt genoten van alle leuke dingen onderweg en in het Zillertal.